Opłaty drogowe w Danii – duże zmiany od 2025!

Już 1 stycznia 2025 r. zmieni się system opłat drogowych w Danii dla ciężarówek. Stosowane dotychczas winiety nie będą już upoważniać do podróży płatnymi drogami w tym kraju. Sprawdź najnowsze regulacje dotyczące opłat drogowych w Danii.

Od kiedy eurowinieta w Danii przestaje obowiązywać?

Do końca 2024 r. w Danii obowiązują winiety, lecz już od 1 stycznia 2025 r. wprowadzone zostaną znaczne zmiany w systemie opłaty drogowych w tym kraju. Elektroniczna eurowinieta stanowiła wygodne rozwiązanie, które wymagało jedynie wskazania liczby osi oraz klasy emisji pojazdu w celu obliczenia opłaty, którą następnie można było wnieść online lub m.in. na stacjach benzynowych. We wcześniejszych latach elektroniczna winieta dla ciężarówek poza Danią obowiązywała także w Belgii, Szwecji, Holandii i Luksemburgu, a uiszczenie opłaty drogowej w jednym z tych krajów pozwalało na podróż płatnymi drogami także w pozostałych państwach. Obecnie eurowinieta coraz częściej zastępowana jest przez elektroniczny system poboru, który nalicza wysokość opłat drogowych na podstawie rzeczywistej liczby kilometrów przejechanych po drogach płatnych.

Jak zapłacić za autostradę w Danii na nowych zasadach?

Należne opłaty drogowe w Danii na nowych zasadach obowiązują nie tylko na autostradach, lecz także na niektórych drogach krajowych i lokalnych, w tym przebiegających przez strefy niskoemisyjne. Od 1 stycznia 2025 w sumie duńskie drogi płatne będą liczyć ok. 10,9 tys. km. Dokładną mapę odcinków, na których występuje obowiązek opłaty drogowej udostępnia operator poboru opłat. Warto zauważyć, że już od 1 stycznia 2028 r. system poboru opłat drogowych ma zostać rozszerzony na niemal wszystkie drogi, których sieć liczy obecnie ok. 75 tys. km.

Warto pamiętać, że od 1 stycznia 2025 r. zostaną zamknięte stacjonarne punkty poboru opłat, takie jak stacje benzynowe, które we wcześniejszych latach sprzedawały winiety. Elektroniczne opłaty drogowe będzie można wnieść na dwa sposoby:

  • Bilet KmToll – jego zakup możliwy jest tylko online na stronie duńskiego operatora poboru opłat. Wpierw należy wskazać kraj rejestracji i numery rejestracyjne pojazdu, lecz warto mieć na uwadze, że system automatycznie pobiera dane jedynie z duńskiego rejestru samochodów. W związku z tym zagraniczni przewoźnicy muszą załączyć dokumenty, na podstawie których ustalona zostanie norma emisji spalin i techniczna masa całkowita pojazdu. Bilet KmToll obowiązuje tylko i wyłącznie na wskazanej trasie i pozostaje ważny przez 24 godziny. Jeśli natomiast trasa przejazdu ulegnie zmianie to kupujący może zaktualizować jej przebieg w ciągu 72 godzin od zakupu biletu KmToll.
  • EETS – Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service – EETS) współpracuje z elektronicznym systemem poboru opłat w Danii. W celu automatycznego wnoszenia opłat drogowych należy podpisać umowę z dostawcą tego typu usług, do których na duńskim rynku należą m.in. Telepass i Brobizz.

Jakich pojazdów ciężarowych dotyczy uiszczanie opłat drogowych w Danii?

Myto w Danii w 2025 r. jest obowiązkowe tylko i wyłącznie dla samochodów ciężarowych powyżej 12 ton dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Oznacza to, że jedynie kierowcy samochodów ciężarowych muszą pamiętać o dopełnieniu tego obowiązku. W mediach już od pewnego czasu krążą informacje o tym, że rząd rozważa wprowadzenie myta w Danii również dla pojazdów ciężarowych o niższej DMC, obecnie brak jednak konkretnych informacji o skali i dacie tych zmian. Z opłat drogowych w Danii zwolnione są samochody osobowe i aktualnie nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić. Co istotne, zarówno kierowcy samochodów ciężarowych, jak i osobowych muszą pamiętać o wniesieniu opłaty za przejazdy mostami Storebæltsbroen i Øresund.

Ile wynoszą nowe stawki opłat drogowych w Danii dla ciężarówek?

Wysokość opłat drogowych w Danii zależy od klasy emisji spalin oraz technicznej masy całkowitej pojazdów ciężarowych. Wspomniane klasy emisji nie są jednak tożsame z klasyfikacją Euro, lecz ustalono je na podstawie lokalnych przepisów. Największą wysokość opłat drogowych przewidziano dla samochodów ciężarowych wyprodukowanych przed 1 stycznia 2019 r., które należą do najwyższej, czyli pierwszej klasy emisji spalin. Na drugim końcu skali znajdują się natomiast ciężarówki bezemisyjne należące do piątej klasy emisji. Różnice w opłatach drogowych w Danii ze względu na wspomnianą klasyfikację są znaczne:

  • 1,10 DKK (ok. 0,63 zł) za każdy kilometr zapłaci kierowca 40-tonowego zestawu wyprodukowanego przed 1 stycznia 2019 r.
  • 0,13 DKK (ok. 0,07 zł) wyniesie opłata za każdy kilometr podróży płatnymi drogami dla bezemisyjnych zestawów ciężarowych o DMC wynoszącym 40 ton.

Aktualny cennik z podziałem na klasy emisji CO2 i techniczną masę całkowitą ciężarówek dostępny jest na stronie internetowej podmiotu odpowiedzialnego za pobieranie opłat drogowych. Planując trasę ciężarówki należy zwrócić uwagę na duńskie strefy niskich emisji. Za przejazd przez ich terytorium pobierana jest dodatkowa opłata, która dla wspomnianego 40-tonowego zestawu wyprodukowanego przed 1 stycznia 2019 r. wynosi 0,55 DKK (ok. 0,31 zł). Wysokość tej opłaty maleje wraz z klasą emisji CO2 oraz techniczną masą całkowitą ciężarówki lub zestawu pojazdów ciężarowych. Duńskie strefy niskich emisji CO2 obowiązują w centrach następujących miast:

  • Kopenhaga,
  • Aarhus,
  • Aalborg,
  • Odense.

Jakie są kary za nieopłacone myto w Danii?

Obowiązki dotyczące opłat drogowych w Danii dla ciężarówek podlegają kontroli przez Duński Urząd Ruchu Drogowego. Służby korzystają z trzech rozwiązań, aby kontrolować wyłącznie samochody ciężarowe powyżej 12 ton DMC. Należą do nich:

  • Urządzenia rozpoznające numery rejestracyjne pojazdu.
  • Technologia klasyfikacji typu pojazdu i jego rozmiaru.
  • Skanery DSRC (ang. Digital Short Range Comunication), które pozwalają ustalić, czy ciężarówka współpracuje ze sprzętem pokładowym bazującym na satelitach.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości w uiszczaniu opłat drogowych w Danii służby mają prawo nałożyć grzywnę w wysokości 4500 DKK (ok. 2600 zł). Jeszcze wyższa kara grozi kierowcom samochodów ciężarowych, którzy nie dopełnili obowiązku zgłoszenia pojazdu do strefy niskoemisyjnej. Za nieuprawniony wjazd ciężarówką np. do ścisłego centrum Kopenhagi grozi grzywna wynosząca aż 12500 DKK (ok. 7100 zł)!

Czy zmieniają się zasady dotyczące opłat za mosty Storebæltsbroen i Øresund?

Most Storebæltsbroen łączący wschodnią i zachodnią Danię oraz most Øresund, który łączy ten kraj ze Szwecją nie podlegają pod elektroniczny system poboru opłat drogowych. Nie oznacza to jednak, że korzystanie z tych przepraw jest bezpłatne. Każdorazowy przejazd przez most Storebæltsbroen wymaga wniesienia niemałej opłaty, która dotyczy zarówno samochodów osobowych, busów, jak i ciężarówek.

  • stacjonarnie w punkcie poboru opłat, gdzie honorowana jest gotówka (poza banknotami o nominale 500 euro), a także karty płatnicze, kredytowe i paliwowe wystawione przez określonych dostawców.
  • za pośrednictwem dostawców rozwiązań OBU, takich jak DKV, Telepass, Eurowag, czy Brobizz.

Opłatę za most Øresund również można wnieść gotówką lub kartą. Możliwy jest także zakup biletu online lub podpisanie kontraktu, który pozwala na wniesienie opłaty zbiorczej na podstawie faktury za wszystkie przejazdy tą przeprawą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *