Naczepy to pojazdy ciężarowe służące do transportu drogowego różnych przesyłek. W zależności od charakterystyki przewożonych towarów naczepy różnią się od siebie konstrukcją zabudowy i parametrami technicznymi. Sprawdź, które pojazdy ciężarowe należą do najpopularniejszych typów naczep w przewozach drogowych.
Jakie jest zastosowanie naczep w transporcie ładunków?
Naczepa samochodowa to pojazd ciężarowy pozbawiony własnego napędu i przedniej osi. W związku ze swoją konstrukcją każdy rodzaj naczepy wymaga ciągnika siodłowego, który zapewnia napęd i nadaje kierunek jazdy. Ponadto na wspomnianym ciągniku spoczywa przednia część pojazdu, często wraz z przewożonym towarem, a jego pozostała część spoczywa zazwyczaj na dwóch lub trzech osiach. Występuje wiele rodzajów naczep wykorzystywanych w transporcie ładunków. Pojazdy te często różnią się od siebie konstrukcją w celu zapewnienia odpowiednich warunków przewozu dla różnego rodzaju towarów.
Jakie są popularne typy naczep?
Na rynku jest dostępnych wiele rodzajów naczep ciężarowych. Niektóre z nich cieszą się szczególną popularnością m.in. z uwagi na uniwersalność, która pozwala na przewóz wielu rodzajów ładunków. Inne z kolei przystosowane są do przewozu towarów wymagających specjalnych warunków np. kontrolowanej temperatury. Sprawdź, jakie rodzaje naczep tir-a najczęściej wybierane są przez firmy transportowe.
Naczepa standardowa – firanka
Najpopularniejsze rodzaje naczep to tzw. firanki. Pod tą nazwą kryją się pojazdy ciężarowe z kurtynową zabudową ścian bocznych i górnej części nadwozia, co ułatwia załadunek i rozładunek towaru zarówno z tyłu, z boku, jak i z góry. Naczepy standardowe typu firanka, bywają nazywane także naczepami plandekami. Z formalnego punktu widzenia zamienne stosowanie tych nazw jest niewłaściwe, ponieważ nazwa firanka pochodzi od zabudowy kurtynowej, dzięki której boczna i dachowa plandeka naczepy mogą być przesuwane stosunkowo niewielkim nakładem sił. Z kolei klasyczna naczepa typu plandeka pozbawiona jest tego rozwiązania. Dlatego obsługa tego pojazdu jest bardziej uciążliwa dla kierowcy. Wynika ta z faktu, że naczepa plandeka wymaga czasochłonnego wiązania ścian pojazdu, aby umożliwić boczny załadunek lub rozładunek towaru.
Naczepa standardowa, czyli firanka zazwyczaj charakteryzuje się następującymi wymiarami:
- 13,6 m długość naczepy wewnątrz.
- 2,45 m szerokość wewnętrzna.
- 2,75 m maksymalna wysokość naczepy wewnątrz. Zdarzają się także niższe pojazdy, które zapewniają wysokość wynoszącą 2,65 m lub mniej.
W przypadku naczep standardowych maksymalna ilość miejsc paletowych o wymiarach euro tj. o podstawie wynoszącej 1,2 × 0,8 m to 34 jednostki ładunkowe tego typu. Poza przesyłkami paletowymi naczepy standardowe wykorzystywane są także do transportu różnego rodzaju towarów neutralnych, czyli niewymagających specjalnych warunków przewozu. Podobną pojemność i zastosowania mają naczepy typu plandeka, które z uwagi na niższy komfort otwierania bocznej części nadwozia zostały w znacznej mierze wyparte przez praktyczniejsze firanki. Obecnie klasyczne naczepy plandeki są coraz rzadziej spotykane w krajowych i międzynardowych przewozach towarów podobnie jak naczepy burtowe z plandeką, czyli wyposażone w składane burty po bokach.
Naczepy kurtynowe typu mega
Naczepa typu mega to rodzaj naczepy kurtynowej, której konstrukcja zbliżona jest do standardowej firanki. Oba rodzaje pojazdów mają rozsuwane boczne ściany oraz dach pozwalając tym samym na załadunek lub rozładunek towarów z każdej strony. Główną różnicą pomiędzy naczepą typu mega a standardową jest wysokość wewnętrzna nadwozia, która może wynosić nawet 3 m. Dzięki temu naczepy mega umożliwiają transport towarów o znacznie większej wysokości i objętości wynoszącej nawet 100 m³. Pozostałe wymiary naczepy typu mega są takie same jak w naczepie standardowej.
Czy wiesz, że naczepa mega oraz standard mają takie same wymiary zewnętrzne pomimo znacznej różnicy w wysokości przestrzeni ładunkowej? Konstruktorzy naczep typu mega osiągnęli ten efekt dzięki zastosowaniu kół o mniejszej średnicy. Przewoźnicy wybierający pojazdy tego rodzaju do swojej floty muszą pamiętać o zastosowaniu ciągników typu low deck charakteryzujących się niższym położeniem siodła, do którego mocowana jest naczepa mega.
Naczepa furgonowa, czyli tzw. skrzynia
Naczepa furgonowa charakteryzuje się zabudową ciężarową składającą się ze sztywnej konstrukcji ścian oraz dachu, a załadunek i rozładunek towaru możliwy jest tylko i wyłącznie przez tylne drzwi. W związku z tym ten rodzaj naczepy przeznaczony jest np. do transportu towarów o znacznej wartości, ponieważ nieupoważniony dostęp do przestrzeni ładunkowej jest znacznie trudniejszy niż w przypadku naczep kurtynowych. Pojazdy furgonowe są także często wykorzystywane m.in. do transportu odzieży na wieszakach.
Naczepa furgonowa oraz pozostałe nadwozia o sztywnej zabudowie mają zazwyczaj następujące wymiary wewnętrzne:
- 13,6 m długość.
- 2,45 m szerokość.
- 2,65 m wysokość.
Naczepa izoterma
Izotermy to naczepy samochodowe o sztywnej zabudowie, która rónież ogranicza dostęp do zawartości przestrzeni ładunkowej. Ponadto ściany i dach naczepy izotermy wypełnione są materiałami o właściwościach termoizolacyjnych. Dzięki temu przewożone towaru są izolowane od zewnętrznych warunków temperaturowych. Naczepy izotermy często wykorzystywane są do przewozu owoców i warzyw.
Naczepa chłodnia
Omawiając różne rodzaje naczep ze sztywną zabudową nie sposób pominąć nadwozia ciężarowego typu chłodnia. Konstrukcja tego rodzaju nadwozia jest zbliżona do izotermy. Różnica polega na wyposażeniu naczep chłodni w agregat, który umożliwia utrzymanie założonej temperatury przez cały czas przewozu. Kolejnym istotnym elementem wyposażenia jest termograf monitorujący poziom temperatury w trakcie transportu. Chłodnie umożliwiają przewóz towarów w stałej temperaturze wynoszącej od -30 do +30 st. C, dlatego należą do najpopularniejszych rodzajów naczep wykorzystywanych w transporcie wielu rodzajów ładunków spożywczych czy farmaceutycznych.
Naczepa kontenerowa
Naczepy kontenerowe to pojazdy ciężarowe przeznaczone do przewozu kontenerów wykorzystywanych także w transporcie kolejowym i morskim. Alternatywna nazwa tej zabudowy ciężarowej to naczepa podkontenerowa. Pojazdy tego rodzaju wykorzystywane są w intermodalnym transporcie ładunków na odcinkach drogowych, np. z magazynu dostawcy do portu morskiego lub do terminala kolejowego. Naczepy kontenerowe przystosowane są do przewozu kontenerów o najczęściej spotykanych wymiarach tj. 20′, 40′ oraz 45-stopowych.
Naczepa platformowa
Platformy to naczepy przeznaczone do transportu towarów niewymagających zamkniętej przestrzeni ładunkowej. W związku z tym naczepy platformy wykorzystywane są np. do przewozu materiałów budowlanych, maszyn lub konstrukcji przestrzennych, a także ładunków ponadgabarytowych. Pod względem konstrukcji przestrzeni ładunkowej naczepa platforma składa się często jedynie płaskiej podłogi oferującej możliwość załadunku z dowolnej strony, choć na rynku można znaleźć także naczepy odkryte z burtami.
Przewożąc towary przy użyciu naczepy platformy warto pamiętać, że pomimo braku zabudowy bocznej i dachu nie należy przewozić towarów, których wysokość wraz z pojazdem przekracza 4 metry, a szerokość jest większa niż 2,5 metra. Przesyłki przekraczające te wartości traktowane są jako transport ponadgabarytowy, który wymaga uzyskania dodatkowych pozwoleń.
Naczepy samochodowe niskopodwoziowe
Wśród otwartych rodzajów naczep dostępnych na rynku szczególną funkcję pełnią niskopodwoziowe naczepy. Podłoga w tych pojazdach ciężarowych umieszczona jest znacznie niżej w pozostałych naczepach samochodowych. Pozwala to na przewóz wysokich przesyłek, np. maszyn lub konstrukcji przestrzennych bez przekraczania dopuszczalnej wysokości całkowitej pojazdu wynoszącej 4 m.
Naczepa wywrotka
Naczepa wywrotka to pojazd często wykorzystywane do przewozu materiałów sypkich. Jednolita przestrzeń ładunkowa pozbawiona stałego dachu ułatwia załadunek górny towarów takich jak płody rolne, czy różnego rodzaju kruszywa. W razie potrzeby towar można przykryć plandeką lub opończą. Wywrotki to naczepy samowyładowcze dzięki mechanizmowi przechylającemu, który pozwala na rozładunek towaru w niemal dowolnym miejscu. Jest to szczególnie przydatne np. na budowach lub na placach pełniących funkcję tymczasowego magazynu. Naczepy samowyładowcze wykonane są zazwyczaj ze stali lub aluminium, a ich objętość zależy od wymiarów tzw. wanny, czyli przestrzeni ładunkowej wywrotki.
Jakie są specjalistyczne rodzaje naczep?
Naczepy specjalistyczne to pojazdy ciężarowe przeznaczone do przewozu towarów wymagających określonych warunków transportu. Choć nieco rzadziej spotyka się je na drogach czy parkingach to są one niezbędnym środkiem transportu dla wielu sektorów gospodarki. Sprawdź, jakie są najpopularniejsze rodzaje naczep specjalistycznych.
Naczepa cysterna
Naczepa cysterna to specjalistyczny pojazd ciężarowy przeznaczony do transportu ładunków płynnych i gazowych w szczelnej przestrzeni ładunkowej o cylindrycznym kształcie. Występują różne typy cystern. Niektóre służą do przewozu płynnych artykułów spożywczych, a inne są przystosowane do przewozu towarów niebezpiecznych ADR, takich jak benzyna, olej napędowy czy gaz LPG. Cysterny mogą składać się z jednej lub wielu komór, a także zostać wyposażone w wydajne pompy, które umożliwiają rozładunek towarów płynnych lub gazowych w miejscu dostawy.
Naczepa silos
Spośród specjalistycznych rodzajów naczep dostępnych na rynku warto wyróżnić silosy, które kształtem przypominają naczepy cysterny. Ten rodzaj nadwozia ciężarowego przeznaczony jest jednak do innego typu towarów. Naczepa silos służy do transportu drobnych towarów sypkich, takich jak np. zboże.
Naczepa do transportu żywca zwierzęcego
Specjalistyczna naczepa do transportu żywca wykorzystywana jest do przewozu żywych zwierząt. Każdy rodzaj naczepy przeznaczonej do transportu inwentarza musi zapewnić odpowiednie warunki oraz ilość miejsca dla przewożonych zwierząt. Na drogach najczęściej spotykane są naczepy do transportu żywca na dalekich dystansach, których konstrukcja zabezpiecza zwierzęta przed warunkami zewnętrznymi.
Naczepa samowyładowcza typu walking floor
Naczepa z ruchomą podłogą to specjalistyczny rodzaj nadwozia ciężarowego ze sztywną zabudową boczną i odsuwanym dachem, co umożliwia górny załadunek towaru. Pojazdy typu walking floor to naczepy samowyładowcze, dzięki ruchomej podłodze, która wprawia w ruch ładunek i umożliwia jego łatwy rozładunek w miejscu dostawy. Naczepy samochodowe z ruchomą podłogą stosowane są do transportu ładunków sypkich, niespaletyzowanych lub przechowywanych w workach lub big-bagach. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby naczepę typu walking floor załadować neutralnymi przesyłkami spaletyzowanymi, co czyni z tego nadwozia uniwersalny pojazd ciężarowy.
Jak są maksymalne wymiary naczepy w transporcie drogowym?
Polskie i unijne przepisy wskazują, jakie są maksymalne wymiany naczep w transporcie drogowym. Przewóz ładunków, które wraz z naczepą przekraczają poniższe wartości podlega pod transport ponadgabarytowy, który wymaga specjalistycznych naczep i stosownym pozwoleń.
Przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. nie wskazują, jaka jest maksymalna długość naczepy. Sprecyzowano natomiast maksymalną długość zespołu pojazdów składającego się z ciągnika siodłowego i naczepy, która wynosi 16,5 m. W związku z tym długość zewnętrzna naczep zazwyczaj wynosi niecałe 14 m. Wspomniane przepisy wskazują precyzyjnie maksymalną dopuszczalną szerokość, która w przypadku naczep kurtynowych i platform wynosi 2,55 m. Nieco szersze mogą być naczepy chłodnie oraz izotermy. W ich przypadku dopuszczalna szerokość wynosi 2,6 m. Z kolei pod względem wysokości naczepa wraz z towarem nie może przekraczać 4 m.
Ile wynosi maksymalna ładowność naczepy?
Ładowność określa zdolność naczepy do transportu różnego rodzaju towarów. Z kolei dopuszczalna masa całkowita (DMC) naczepy zależy od jej parametrów technicznych, konstrukcji oraz liczby osi. W Polsce DMC w transporcie drogowym wynosi 40 ton i składają się na nią masy: ciągnika siodłowego, naczepy oraz towaru. W rzeczywistości ładowność naczep o największych możliwościach transportowych wynosi zazwyczaj ok. 24 ton. Większą DMC, wynoszącą nawet 44 tony, przewidziano dla ciągników siodłowych i naczep wykorzystywanych w transportach intermodalnych.